wtorek, 20 lutego 2018

KUBKI SMAKOWE WOKÓŁ UST



Jednym ze słodszych widoków jakie do tej pory widziałam jest ubrudzona buzia Tymka pochłaniająca niezgrabnie pierwsze stałe posiłki. Ten widok pewnie będzie towarzyszył nam jeszcze jakiś czas, bo chociaż trening czyni mistrza i buzia Tymka już nie jest tak umorusana, to czeka nas przecież nauka samodzielnego jedzenia sztućcami.
Z uwagi na to, iż kubki smakowe u niemowląt znajdują się również wokół ust, nie wycieram buzi w trakcie jedzenia.
Umiejętność ta jednak, wraz z wiekiem dziecka zanika.

poniedziałek, 11 grudnia 2017

PIERWSZA MARCHEWKA








Niejednokrotnie pewnie spotkaliście się ze stwierdzeniem, iż rozszerzanie diety niemowlaka uznawane jest za kamień milowy w jego rozwoju. Etap ten nazwany został tak, gdyż następuje wiele istotnych zmian w przewodzie pokarmowym, układzie immunologicznym oraz procesach metabolicznych.    
W tym okresie dziecko przyjmuje większą ilość różnych kwasów tłuszczowych i białek, które wraz z mikroelementami muszą być przyswajalne z bardziej różnorodnego pożywienia.
Powodem, dla którego w odpowiednim czasie należy rozszerzać dietę niemowlęciu jest fakt, iż do 6 miesiąca życia wyczerpują się zapasy zgromadzone przez organizm malucha w ostatnim trymestrze ciąży,  składników niezbędnych do dalszego prawidłowego rozwoju organizmu takich jak: żelazo, cynk, witaminy D oraz witaminy A i E. Mleko jest słabym źródłem powyższych, więc należy zapewnić je wprowadzając posiłki stałe do diety.
Wprowadzenie stałych pokarmów rozwija umiejętność żucia i przełykania oraz kształtuje preferencje smakowe na przyszłość.

Kiedy zatem zacząć przygodę z rozszerzaniem diety swojej pociechy?

Rekomenduje się, że należy zacząć po 17 tygodniu, ale nie później niż przed ukończeniem 26 tygodnia.
W tym okresie nerki oraz przewód pokarmowy dziecka jest już dojrzały, aby przyjmować inny pokarm niż mleko.
Warunkiem jednak jest, aby niemowlę kontrolowało już ruchy głowy i szyi oraz siedziało z podparciem. U nas idealnie sprawdza się unieruchomiony bujaczek, ale można też używać fotelika samochodowego.

Jak właściwie zacząć ten piękny etap w żywieniu swojego dziecka, aby rozszerzanie diety, było dla nas i dla malucha przyjemnością?

1.Nowe produkty podajemy pojedynczo, stopniowo obserwując reakcję dziecka, łatwiej będzie nam wychwycić sprawcę ewentualnych nietolerancji lub alergii.

2.Najpierw podajemy maluchowi pojedyncze smaki warzyw, zmniejszając prawdopodobieństwo iż maluch odrzuci ich smak w przypadku wprowadzenia jako pierwszych owoców.

My zaczęliśmy od marchewki, jednego dnia 3 łyżeczki, kolejnego 3 łyżeczki. Tymek wypychał marchewkę językiem, ale jest to naturalny odruch, który w tej chwili prawie już zanikł. Od trzeciego dnia rozszerzania diety zjada porcję -około 120 g.

3. Po około dwóch tygodniach zastąpiliśmy kolejną porcję mleka deserkiem, w postaci przetartych na gładką masę owoców.

Kochani Rodzice badania dowodzą, że niektóre niemowlęta potrzebują czasem nawet kilkunastu prób podania potrawy, aby zaakceptować nowy smak.

Poniżej znajdziecie aktualny schemat żywienia niemowląt, który jest znakomitym przewodnikiem podczas rozszerzania diety naszych pociech.




Piśmiennictwo:

"Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży" H. Szajewska, A. Horvath



środa, 22 listopada 2017

IMBIR NA BÓL GARDŁA MATKI KARMIĄCEJ






O jednym z naturalnych sposobów na ból gardła pisałam latem- siemię lniane, bo o nim mowa przynosi ulgę, lecz nie działa rozgrzewająco. Jesienią i zimą oprócz siemienia sięgam również po imbir lekarski, który oprócz walorów smakowych i rozgrzewających posiada również walory lecznicze.
Niestety pogoda za oknem bardzo jesienna i o ból gardła nie trudno. A ponieważ i mnie dopadł, z pomocą przyszedł imbir. Dzięki jego przeciwzapalnemu działaniu uporałam się z bólem gardła w ciągu dwóch dni.
Ważne jest, aby zareagować bardzo szybko, na samym początku choroby.
Dla odważnych polecam przegryzienie imbiru (idealnie jako dawka uderzeniowa), dla mniej odważnych polecam napar z imbiru lub moją ulubioną herbatę z sokiem aroniowym, imbirem oraz miodem.

Pamiętajcie, że imbir w proszku, lub pseudo imbirowe syropy, z półek sklepowych, nie posiadają właściwości, które posiada świeże kłącze.

Imbir jest bezpieczny dla matek karmiących oraz kobiet w ciąży,  jako antidotum na nudności.







poniedziałek, 2 października 2017

"ZALETY WIELKIE JAK...DYNIA"




Przyjechały ze wsi za Raciborzem, piękne pomarańczowe, część zamrożona, zajęła miejsce obok aronii i jarmużu. Cierpliwie poczekają na rozszerzanie diety mojego synka.




DYNIA jest warzywem bogatym w witaminy i minerały, a przy tym ze względu na dużą zawartość wody, ma niewiele kalorii, co powoduje połączenie doskonałe.
100 g dyni to tylko 33 kcal.
Dodatkowo zawartość błonnika 3g/100g powoduje, iż to warzywo jest stosowane w diecie redukcyjnej.

Miąższ jest źródłem beta-karotenu, którego zawartość w 100 g wynosi 3 mg, a który wpływa na kondycję naszej skóry oraz błon śluzowych.

Oprócz miąższu na uwagę zasługują również pestki. Zawierają one dużą ilość potasu oraz magnezu- więcej niż ziarna słonecznika.

ZUPA- KREM Z DYNI - 1 porcja wypełniająca talerz po brzegi i bardzo sycąca.
Zawiera 408 kcal, może być propozycją obiadu w diecie redukcyjnej,  przy około 1500 kcal.

DYNIA - 300g
MARCHEW - 50g
OLIWA Z OLIWEK - 1 łyżka
CEBULA - 50g
BULION WARZYWNY - 330 ml
SÓL- szczypta
PIEPRZ - szczypta
TYMIANEK - 1 łyżeczka
CHLEB GRAHAM -2 kromki

Do garnka wlać oliwę i podsmażyć pokrojoną cebulę. Następnie dodać bulion oraz pokrojone w kostkę dynię i marchew. Całość gotować- około 20 min, aż warzywa będą miękkie. Za pomocą blendera  zmiksować całość oraz przyprawić do smaku. Pokrojone pieczywo należy podsmażyć na suchej patelni i dodać do zupy w formie grzanek.

Zupa - krem z dyni jest dowodem na to, iż na diecie redukcyjnej można najeść się do syta.



Piśmiennictwo:

Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. H. Kunachowicz,  
I. Nadolna,  K. Iwanow, B. Przygoda







 

niedziela, 24 września 2017

WAPŃ A KONDYCJA ZĘBÓW PO CIĄŻY



Lepiej, żeby wypadły mi włosy niż zęby, tak pomyślałam, kiedy będąc w ciąży słuchałam kolejnych przestróg i dobrych rad znajomych.
Włosy po okresie ciąży wypadają z powodu zmian hormonalnych zachodzących w organizmie matki, więc wpływu na to nie mamy. Podczas ciąży, podwyższa się poziom estrogenów, który powoduje zatrzymanie wypadania włosów. Około 3 miesiące po rozwiązaniu, poziom estrogenów spada i włosy zaczynają wypadać. Wśród nich znajdują się te, które nie wypadły przez 9 miesięcy oraz te, które wypadają na bieżąco.

Kruszenie i wypadanie zębów zależy od nas, i od ilości wapnia jaką dostarczamy w diecie.

Matka karmiąca mająca poniżej 19 roku życia powinna spożywać 1300 mg wapnia na dobę.
Matka karmiąca mająca powyżej 19 roku życia powinna przyswoić 1000 mg/dobę

Poniżej przedstawiam "ściągę" z produktów bogatych w ten składnik:

MLEKO OWCZE - 193mg/100g
JOGURT NATURALNY- 170mg/100g
MLEKO KOZIE - 130mg/100g
MLEKO 2% - 120mg/100g
MLEKO 3,2% - 118mg/100g
MAŚLANKA 110mg/100g
KEFIR - 103mg/100g

SER EDAMSKI- 867mg/100g
SER EMENTALER - 835mg/100g
SER GOUDA - 807mg/100g
SER TWAROGOWY tłusty - 88mg/100g

SARDYNKA W OLEJU - 330mg/100g

OTRĘBY PSZENNE - 119mg/100g

SOJA, nasiona suche-240mg/100g
FASOLA BIAŁA, nasiona suche - 163mg/100g

JARMUŻ- 157mg/100g
BOĆWINA - 97mg/100g
SZPINAK - 93mg/100g

MIGDAŁY - 239mg/100g
FIGI suszone - 203mg/100g
ORZECHY LASKOWE-186mg/100g
MORELE suszone- 139mg/100g








piątek, 15 września 2017

DIETA MATKI KARMIĄCEJ





Kolejny mit, który do tej pory żyje swoim życiem, i to niestety również wśród położnych. Usłyszałam, że podczas karmienia należy jeść tylko polskie owoce, a truskawki najlepiej tylko w ilości 2-3 sztuki, ponieważ mogą uczulić dziecko, mięso raczej gotowane, nie smażone, żadnych strączków, bo mogą wystąpić u dziecka gazy. Dziecko gazy ma, bo za to odpowiedzialna jest fizjologia.
Fizjologicznie też uwarunkowane jest to, iż mleko nie pochodzi z naszego żołądka, tyko produkowane jest w komórkach gruczołowych.

Drogie Mamusie, żadne publikacje naukowe nie zawierają informacji, o tym, iż to, co jemy negatywnie wpływa na samopoczucie dziecka - jedynie chyba na nasze. Dlatego w czasie karmienia nie należy fundować sobie diety eliminacyjnej i odmawiać lubianych przez nas zdrowych potraw. Jest bardzo ważne, aby dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych, by nie doprowadzić do niedoborów. Pamiętajmy, że podczas karmienia piersią przekazujemy dziecku witaminy oraz mikroelementy i musimy je sobie zapewnić z  pożywienia. Niedożywienie i odwodnienie  może mieć wpływ na przebieg laktacji.

Do tej pory nie odmówiłam sobie pomarańczy, truskawek, smażonych mielonych oraz grochówki i nie zaobserwowałam żadnych niepokojących reakcji u mojego syna.




poniedziałek, 28 sierpnia 2017

KARMIENIE PIERSIĄ INACZEJ




Dlaczego warto nie rezygnować z karmienia piersią pomimo przeciwności losu?

Karmienie mieszane zabiera więcej czasu, niż samo przystawianie dziecka do piersi. Wydłuża się o czas, który trzeba poświęcić na ściągniecie pokarmu za pomocą laktatora.  Z doświadczenia wiem, że można się do tego przyzwyczaić, biorąc przede wszystkim pod uwagę korzyści dla dziecka:

- mleko matki idealnie dopasowuje się do potrzeb dziecka, o różnych porach dnia i w całym przebiegu karmienia
-zmiany składu i efektywność produkcji mleka, zapewniają utrzymanie zawartości składników odżywczych 
-skład mleka dopasowuje się do możliwości trawiennych niemowlęcia
-dzięki obecności immunoglobulin, laktoferyny, limfocytów B, białek dopełniacza oraz makrofagów niemowlę chronione jest przed zakażeniami przewodu pokarmowego i układu oddechowego
- obecne w pokarmie enzymy wspomagają trawienie tłuszczy i węglowodanów

 Dla organizmu matki karmienie piersią również ma szereg korzyści:
-pomaga szybciej wrócić do formy po ciąży
-sprzyja obkurczaniu macicy
-zmniejsza ryzyko wystąpienia krwotoku poporodowego (przez działanie oksytocyny)
-opóźnia wznowienie miesiączki (zmniejszenie utraty krwi pomaga zachować zapasy żelaza)
-działa jako naturalna forma antykoncepcji
-zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, jajników oraz szyjki macicy 
-rozwija więź emocjonalną między matką i dzieckiem

Według najnowszych wytycznych  WHO zaleca się karmienie dziecka wyłącznie piersią do 6 miesiąca życia. Oznacza to iż niemowlę otrzymuje tylko mleko matki. Nie należy podawać innych płynów np. wody bądź soków.

Zachęcam Was serdecznie do odwiedzenia strony poświęconej idei karmienia piersią, którą prowadzi Dorota, propagatorka i pasjonatka.

mamymleko.pl




Piśmiennictwo:

"Żywienie, wpływ na zdrowie człowieka" Simon Langley-Evans

Zdjęcia pochodzą ze strony:
projekt-mamy-mleko